„Europejskie bezpieczeństwo finansowe w wymiarze globalnym, regionalnym i krajowym” EUSEC, finansowany w ramach programu Erasmus + Jean Monnet Modul, realizowany w latach 2020-2023.
Większość czynników ryzyka rozwoju gospodarczego państw wiąże się z występowaniem nierównowagi fiskalnej, wahaniami cen, utrzymującą się nierównowagą finansową, powtarzającymi się kryzysami finansowymi, dużą dysproporcją dochodów, zależnością finansową i gospodarczą, zwiększonymi przepływami kapitału, unikaniem opodatkowania, szarą strefą, długiem publicznym, demografią, system emerytalnym, bezpieczeństwem materiałowym i energetycznym, upadłością banków, itp. W zależności od skali ich występowania w różny sposób mogą oddziaływać na sytuację gospodarczą, ekonomiczną i finansową państwa. Celem projektu popularyzacja, transfer wiedzy oraz zwiększenie świadomości ekonomicznej i finansowej studentów i innych odbiorców w zakresie tematyki stabilności finansowej, prowadzenia polityki fiskalnej i polityki makroostrożnościowej w państwach członkowskich UE. Projekt jest realizowany interdyscyplinarnie i jest w pełni zgodny z koncepcją aktualnej roli i pozycji UE w tworzeniu warunków dla zrównoważonego rozwoju gospodarczego wszystkich państw członkowskich.
Cele projektu:
- Promowanie badań, edukacji i seminariów w dziedzinie finansów publicznych i międzynarodowych
- Rozszerzenie nauczania tematyki finansów publicznych i międzynarodowych o nowe moduły
- Wyposażenie uczniów w poszerzoną wiedzę, którą mogą wykorzystać podczas dalszej nauki lub pracy zawodowej, podnosząc również świadomość uczniów o istotnej roli, jaką UE odgrywa w kształtowaniu rozwoju gospodarczego i sytuacji makroekonomicznej państw członkowskich
- Promowanie dialogu między światem akademickim a praktykami (ekspertami) z zakresu zarządzania i koordynacji finansów publicznych.
Szczegółowe cele projektu to:
- Poszerzenie oferty dydaktycznej SGH w Warszawie o 2 nowe kursy i indywidualne seminaria dyplomowe związane z tematyką projektu
- Wspieranie dialogu i współpracy między społecznością akademicką a praktykami oraz angażowanie studentów i młodych naukowców zarówno w działalność naukową, jak i proces kształtowania polityki
- Zwiększenie zaangażowania studentów w procesie nauki poprzez połączenie wykładów i indywidualnych seminariów dyplomowych.
Najważniejsze działania w projekcie:
- Wprowadzenie 2 nowych kursów o tematyce projektu w ciągu 6 semestrów dydaktycznych, zorientowanych na wiedzę praktyczną
- Przeprowadzenie 10 indywidualnych seminariów dyplomowych i 3 otwartych międzynarodowych seminariów eksperckich poświęconych tematyce projektu
- Opublikowanie jako autor lub współautor 3 artykułów naukowych w renomowanych czasopismach, jako bezpośredni rezultat badań, seminariów międzynarodowych lub spotkań ekspertów
- Organizacja międzynarodowej konferencji na zakończenie projektu.